LA VERONAL presenta SONOMA
⇨ Dijous, 19 d’agost
⇨ 22:00
⇨ Dansa
⇨ 60′
L’Espectacle
‘Sonoma’ és una paraula que no existeix en el diccionari de la llengua espanyola. No obstant això, combina el terme grec soma (‘cos’) i sonum, del llatí (‘so’): cos de so i so del cos.
Marcos Morau reprén les idees essencials de la peça que va crear en 2016 per al Ballet de Lorraine : “Le Surréalisme au service de la Révolution”, a partir de la figura de Buñuel, al voltant de la Calanda medieval i el París cosmopolita, entre la disciplina jesuítica i la llibertat surrealista. Buñuel no ha sigut mai tan actual: va poder veure perfectament el que ens oferia el futur quan va trobar, en el soroll dels tambors de Calanda i tot el Baix Aragó, aqueix alarit dirigit sense embuts a les vísceres.
I les dones. Les nostres grans i petites lluites. “Nosaltres som el pol·len que alimenta el món/La primera abella/La tempesta perfecta./Nosaltres que veiem el món a vista d’ocell./[…] Que som l’eclipsi i la seua ombra/[…] Les que ens desviem del camí/[…] Les que vam recollir la cistella del riu/[…] Les que vetlem les vostres nits i ens alcem amb el sol./[…] Nosaltres que guardem les relíquies/Nosaltres que acabem d’arribar i estem fresques […]” Violeta Gil i Carmina S. Belda.
Sonoma comença amb un crit i acaba amb un fort baluern. Al mig, en un paisatge entre la realitat i la ficció, un grup de dones tracten d’alliberar-se dels lligams del conegut, de traspassar les seues fronteres servint-se de la seua intuïció i el seu instint. En unir-se, aqueix crit interior que comparteixen s’amplifica, creix fins a desbordar-se i ho celebren amb rituals i ofrenes, amb càntics i balls hipnòtics. Entren en un estat desconegut i vertiginós, un estat que els allibera la ment però que alhora els recorda la seua condicions humana. Sonoma és aqueix lloc on s’origina la tempesta, on no deixen de sonar els tambors amb una força que agita la terra i obri una profunda clivella en el sòl sota els nostres peus.
La Companyia
Des de fa més de deu anys, el valencià Marcos Morau lidera La Veronal com a director, coreògraf i dissenyador d’escenaris, vestuari i il·luminació. Ha recorregut el món presentant els seus treballs en festivals, teatres i diversos contextos internacionals com el Théâtre National de Chaillot, a París; la Biennale di Venezia; el Festival d’Avignon; Tanz Im August, a Berlín; Festival RomaEuropa; SIDance Festival de Seül, o Sadler’s Wells, a Londres, entre molts altres. A més del seu treball amb La Veronal, Marcos Morau és artista convidat en diverses companyies i teatres de tot el món on desenvolupa noves creacions, sempre a mig camí entre les arts escèniques i la dansa: El Ballet de l’Òpera de Göteborg, Ballet du Rhin, Royal Danish Ballet, Scapino Ballet, Carte blanche, Ballet de Lorraine, Companyia Nacional de Dansa o el Ballet de l’Òpera de Llucana entre ells.
És el Premi Nacional de Dansa més jove d’Espanya, el llenguatge de Marcos Morau és una herència del moviment abstracte i el teatre físic. Un poderós llenguatge corporal basat en l’anihilació de tota lògica orgànica, disseccionant el moviment i convertint-lo en una identitat única.
Fitxa Artística
Idea i direcció artística: Marcos Morau
Coreografia: Marcos Morau en col·laboracions amb les intèrprets
Intèrprets: Lorena Nogal, Marina Rodríguez, Sau-Ching Wong, Ariadna Montfort, Núria Navarra, Àngela Boix, Laia Duran, Anna Hierro, Alba Barral
Text: El Conde de Torrefiel, La Tristura i Carmina S. Belda
Repetidores: Estela Merlos i Alba Barral
Assessorament dramatúrgic: Roberto Fratini
Assistent vocal: Mònica Almirall
Direcció tècnica i disseny d’il·luminació: Bernat Jansà
Regidor d’escena, maquinària i efectes especials: David Pascual
Disseny de so: Juan Cristóbal Saavedra
Veu: María Pardo
Escenografia: Bernat Jansà i David Pascual
Dissenyo de vestuari: Silvia Delagneau
Confecció: M. Carmen Soriano
Capelleria: Nina Pawlowsky
Màscares: Juan Serrano – Gadget Efectos Especiales
Gegant: Martí Doy
Atrezzo: Mirko Zeni
Producció i logística: Cristina Goñi Adot
Direcció de producció: Juan Manuel Gil Galindot